Monday, October 24, 2011

Omerta (terjemahan 2)

Tapi usia sang Don sekarang telah mencecah 80 tahun, dan selama beberapa tahun kebelakangan ini kekuasaannya beransur memudar. Dia sempat menonjolkan kelemahan : dengan mengahwini seorang gadis anggun, yang telah menghadiahkannya seorang putera comel. Gadis tersebut meninggal sebaik melahirkan zuriatnya yang kini berusia dua tahun. Si tua renta ini menyedari bahawa hidupnya telah hampir usai dan tanpa dia, cosca-nya akan diluluh-lantakkan oleh coscacosca Corleone dan Clericuzio yang lebih kuat, dan dia begitu khuatir akan masa depan puteranya.

Dia sangat terharu melihat ketulusan dan penghormatan yang dizahirkan ketiga-tiga temannya itu yang rela menempuh jarak berbatu-batu hanya untuk mendengar amanat terakhirnya. Dia kemudiannya menyampaikan kepada mereka bahawa dia mahu Astorre, puteranya yang masih pucuk itu dipindahkan ke tempat yang lebih nyaman dan diasuh dalam kondisi berbeza tapi kekal dalam tradisi lelaki terhormat seperti dia.

"Aku akan pergi dengan aman," katanya, sekalipun mereka sedia maklum yang sepanjang hidupnya dia telah bertanggung jawab atas kematian ratusan orang, "andai aku tahu puteraku selamat. Kerana dalam diri anak kecil ini tersirat hati dan jiwa seorang Mafia sejati, kualiti yang jarang ada dan hampir musnah."

Dia menambah bahawa dia akan memilih salah seorang dari mereka bertiga sebagai penjaga anugerah yang luar biasa ini, dan amanah berat ini hadir dengan imbalan yang cukup besar.

"Pelik," kata Don Zeno, menatap dengan mata yang berkabut. "Megikut kebiasaannya, putera pertamalah yang diangkat menjadi Mafia sejati. Tapi dalam kes ini,setelah menjangkau usia 80 tahun, barulah segala yang dulu aku impikan menjelma. Aku bukan orang yang percaya tahyul, tapi kalau sudah ketentuannya begitu, aku yakin anak ini berasal dari tanah Sisilia sendiri. Matanya sehijau zaitun yang tumbuh dari pohon terbaikku. Dan dia memiliki sifat seorang Sisilia—romantis, menyukai musik dan bergembira. Walaupun begitu, kalau ada yang menyakitinya, dia tidak akan lupa, walau usianya masih setahun jagung. Tapi dia perlu dibimbing."

"Jadi, apa yang kau dambakan dari kami, Don Zeno?" tanya Craxxi. "Dengan lapang dada aku bersedia menjaga anakmu dan membesarkannya seperti anak sendiri."

Bianco merenung Craxxi, merenung dengan sorot pandang yang sarat kebencian. "Aku mengenal anak ini sejak dia lahir. Dia akrab denganku. Biar aku memeliharanya seperti anak sendiri."

Raymonde Aprile hanya memandang Don Zeno. Diam tak berkutik.

"Bagaimana dengan kau, Raymonde?" soal Don Zeno.

Aprile berkata, "Kalau aku yang kau pilih, puteramu akan menjadi puteraku."

Sang Don mempertimbangkan mereka bertiga, semuanya susuk terhormat. Dia melihat Craxxi sebagai yang paling cerdas. Bianco jelas yang paling ambisius dan kuat. Aprile pula seorang yang tenang, lebih mirip dengan dirinya sendiri. Tapi Aprile berhati kering.

Don Zeno, walau sedang tenat, mengerti bahwa Raymonde Aprile adalah calon yang paling cocok untuk puteranya. Dia pasti beroleh manfaat dari kasih sayang anak tersebut. Dan tentunya Aprile akan memastikan Astorre belajar cara mendepani hidup dalam dunia mereka yang beronak ranjau dan penuh tipudaya itu.

Don Zeno membungkam lama. Sebelum berkata, "Raymonde, kau yang akan menjadi ayahnya. Dan aku boleh pergi dengan tenang."

No comments:

Post a Comment